dinsdag 10 november 2015

Leiden krijgt broedplaats voor start-ups

Samen met de Universiteit Leiden en Hogeschool Leiden heeft de gemeente het initiatief genomen voor het Leiden Centre for Innovation and Entrepreneurship (LCIE). Wethouder Robert Strijk (D66): “Met dit centrum willen wij studenten met ideeën bij elkaar brengen. Het wordt een plek met onderwijs over ondernemerschap, waar studenten werken aan innovatieve projecten en waar starters begeleid worden naar een eigen onderneming.”

Leiden kennisstad
Leiden is een echte kennisstad met veel kennispartners in zowel het onderwijs als het bedrijfsleven. Het centrum versterkt en stimuleert de samenwerking tussen deze kennispartners, zodat er meer werkgelegenheid komt in deze stad. Strijk: “Met het centrum willen wij studenten met ideeën bij elkaar brengen. Het wordt een plek voor onderwijs over ondernemerschap, waar studenten werken aan innovatieve projecten en waar starters worden begeleid.”

Meer bedrijvigheid in de Leidse regio
Namens Economie071, het regionale samenwerkingsverband van gemeente en bedrijven, moet het centrum de komende jaren gaan zorgen voor meer bedrijvigheid in de Leidse regio. De verwachting is dat innovatieve en succesvolle ondernemers zich in de regio willen vestigen of hier zullen blijven. De gemeente wil daarom anderhalf miljoen euro investeren in het nieuwe centrum. Het streven is om het centrum in het tweede kwartaal van 2016 te openen.