zondag 17 januari 2016

Masterclass American politics #US2016

Dit jaar staat in het teken van de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Op 8 november 2016 weten we wie na de lange strijd met voorverkiezingen, conventies en verhitte campagnes het stokje van president Obama gaat overnemen. Ook Nederland zal in de ban zijn van de politieke intriges en ontwikkelingen in de VS.

Tijdens de masterclass ‘American Politics’ wordt in drie bijeenkomsten aandacht besteed aan alles wat je moet weten om het politieke nieuws uit Amerika in de juiste context te plaatsen. Uiteraard wordt tijdens alle bijeenkomsten ook stilgestaan bij actuele ontwikkelingen en de primaries en caucuses die vanaf 1 februari (in Iowa) starten.

1: Basisprincipes en misvattingen over Amerikaanse politiek
Heeft Amerika in de praktijk wel echt een twee-partijen stelsel? Hoe komt het dat FOXNews relevant wordt gevonden in politieke kringen? Waarom doen Donald Trump en Ted Cruz het nu zo goed in de peilingen en niet Jeb Bush?
In de eerste bijeenkomst behandelen we een aantal basisprincipes die gelden voor de Amerikaanse politiek, maar die in Nederland lang niet altijd duidelijk zijn.

2: De wondere wereld van Amerikaanse verkiezingen
Wat zijn tijdens de voorverkiezingen nou precies ‘caucuses’ en ‘primaries’ en waarom worden sommigen daarvan op Super Tuesday gehouden, terwijl anderen eerder plaatsvinden? Waarom zijn sommige staten bij de general elections wel relevant en anderen nauwelijks? Waarom zijn minderheden zo belangrijk en wat is het gedoe rond voter-id laws?
In de tweede bijeenkomst staan we stil bij hoe de (voor)verkiezingen georganiseerd zijn, hoe dat zo gekomen is en wat daarvan de gevolgen zijn voor het verloop en de uitslag van de verkiezingen.

3: Vooruitblik
Hillary Clinton wordt gewoon president, of toch niet? Gaat ze het echt opnemen tegen Trump? En als alles al bepaald is, waarom houden we die verkiezingen dan nog? Aan de hand van de verschillende zaken die tijdens de vorige bijeenkomsten zijn besproken, kijken we vooruit. Daarin zal blijken dat Hillary voorlopig de gordijnen in de Oval Office nog niet hoeft op te meten.

Informatie en aanmelden

De Masterclass wordt verzorgd door Adriaan Andringa, behalve bestuursadviseur van wethouder Ingrid van Engelshoven ook Amerika-expert bij BNR en PoliticalMinds en voormalig redacteur en chef Amerikaanse politiek van ThePostOnline.
Deze masterclass is de geactualiseerde editie van de masterclass die Adriaan Andringa vorig voorjaar in Den Haag gaf. De masterclass staat open voor D66 leden en niet-leden.

Data:
Avond 1: woensdag 3 februari,
avond 2: dinsdag 23 februari,
avond 3: woensdag 2 maart (meteen na Super Tuesday op 1 maart).

Tijden: 19.30 uur – 22 uur, inloop met koffie/thee vanaf 19.00 uur, na afloop borrel.
Locatie: Let op, de locatie is gewijzigd!! Lorentz zaal van het Kamerlingh Onnes Gebouw, Faculteit rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden, Steenschuur 25,  2311 ES Leiden.
Kosten: de kosten van deze masterclass bedragen €20,- voor 3 bijeenkomsten.

Aanmelden: meld je per e-mail aan bij rob.olieroock@d66leiden.nl (penningmeester D66 Leiden) en maak zo snel mogelijk de kosten over. Je aanmelding geldt pas na betaling.
Wees er snel bij, de eerdere editie van deze masterclass in Den Haag zat binnen een week vol!
Vanwege de grote belangstelling hebben we inmiddels een grotere locatie: de masterclasses vinden nu plaats in het KOG.

Betaling:  maak svp de verschuldigde 20 euro uiterlijk 31 januari over naar NL89 RABO 0143 9130 85 ten name van D66 Leiden. Vermeld svp bij de betaling Masterclass American Politics en je naam. Ook als je niet alle drie de bijeenkomsten bij kunt wonen, geldt het volledige bedrag.

Interesse in deze cursus? Meld je zo snel mogelijk aan!