zondag 24 april 2016

Gehele gemeenteraad steunt initiatiefvoorstel participatiemedewerkers

Het initiatiefvoorstel participatiemedewerkers kon rekenen op de voltallige steun van de gemeenteraad. De komende twee jaar wordt er een pilot gehouden waar 150 Leidenaren, die nu nog sociaal geïsoleerd zijn, aan kunnen deelnemen. Het doel is dat zij weer zelfstandig actief worden in de maatschappij.

In de gemeenteraad van 21 april stemde de volledig raad unaniem voor het initiatiefvoorstel. Initiatiefnemer en woordvoerder Werk en Inkomen Lodi van Brussel mocht om zijn voorstel te verdedigen plaatsnemen achter de Collegetafel. Van Brussel: “Ik ben erg blij met de steun van de volledige gemeenteraad. Dat we deze groep niet opgeven maar juist willen inspireren en hen laten zien dat het wél kan.”

Meer ambitie & beter in beeld

Vorig jaar diende D66 een amendement in om meer ambitie te tonen voor het bestaande bestand en hen beter in beeld te krijgen. Met het bestaande bestand, ook wel het granieten bestand genoemd, worden mensen bedoeld die langer dan een jaar gebruik maken van een uitkering. Het amendement kreeg een meerderheid dankzij de steun van CDA en VVD. Doordat de groep mensen beter in beeld was gebracht, kon nu de volgende stap worden gezet.

Initiatiefvoorstel

De komende twee jaar wordt de pilot op vrijwillige basis aangeboden aan mensen die vrijgesteld zijn van arbeidsverplichting en dus niet kunnen werken. Uitgangspositie is om mensen die op trede 1 en 2 van de participatieladder bevinden, ondersteuning te geven zodat zij weer zelfstandig actief kunnen worden. De professionals van de betrokken organisaties zoals; de sociale wijkteams, I-Doe, Re-integratie Leiden etc. gaan bepalen hoe die ondersteuning eruit ziet. De pilot wordt onderzocht en gemonitord door TNO en de Hogeschool Leiden wordt ook betrokken. Aan het eind van de pilot moet duidelijk zijn wat er wel en wat er niet werkt.

Lees hier het volledige initiatiefvoorstel