donderdag 28 april 2016

Reactie op het vertrek van wethouder Frank de Wit

Vandaag heeft D66-wethouder Frank de Wit aangekondigd zijn functie na een periode van zes jaar te zullen neerleggen vanwege een nieuwe baan. Frank gaat per 1 juni a.s. aan de slag als bestuursvoorzitter van het Scala College in Alphen aan den Rijn.

Frank de Wit is sinds 2010 wethouder voor D66 in Leiden met de portefeuilles Openbare Ruimte (2010-2014), Onderwijs, Sport en Duurzaamheid (2010-2016). Na zes jaar maakt Frank de keuze om weer in het onderwijs te gaan werken, waarin hij ook werkzaam was voordat hij wethouder werd.

In zijn afscheidsbrief schrijft Frank dat hij terugkijkt op een betekenisvolle en eervolle periode in het gemeentebestuur van Leiden: “Ik heb in de afgelopen periode veel geleerd en veel mogen betekenen voor de stad Leiden. In mijn opvatting dien je als lokaal openbaar bestuur dienend te zijn aan de belangen van je inwoners en je partners in de stad. Ik heb daarom altijd gezocht naar samenwerking en draagvlak en nooit geprobeerd om visies of politieke opvattingen vanuit het stadhuis op te leggen aan de stad. Voor mij is het vanzelfsprekend dat we als college van B&W in een open bestuurscultuur met onze partners moeten samenwerken aan een sterke stad Leiden.”

We kennen Frank als een aimabel en benaderbaar bestuurder. Hij is een belangrijke drager van de open, verbindende bestuursstijl geweest die na de verkiezingen in 2010 door D66 in Leiden werd geïntroduceerd en die mede dankzij zijn inzet in de collegeformatie van 2014 kon worden bestendigd.

Gedurende Franks zesjarige wethouderschap is de stad ten goede veranderd.

Leiden wordt groener in de stad met de aanleg van het Singelpark, een project dat oorspronkelijk is opgekomen uit de stad en dat dankzij verbindend bestuur daadwerkelijk tot bloei is gekomen. Ook buiten de stad werkte Frank aan het verbeteren van het groen als voorzitter van de Leidse Ommelanden.

In bredere zin zijn er op het terrein van duurzaamheid belangrijke besluiten genomen en investeringen gedaan om bijvoorbeeld energie te besparen, biodiversiteit te bevorderen en afval te verminderen. Daarnaast werd onder zijn verantwoordelijkheid de dienst Stedelijk Beheer gereorganiseerd waardoor de medewerkers in dienst konden blijven van de gemeente. Ook het dierenwelzijn heeft veel meer prioriteit gekregen.

Ten aanzien van sport zijn er mooie projecten opgeleverd zoals het sportpark aan de Montgomerystraat, de nieuwe sporthal voor BS-Leiden en de nieuwe tafeltennishal. Ook zijn er flinke stappen gezet om nieuwe faciliteiten te realiseren zoals een nieuw binnenzwembad aan de Vliet.

Op onderwijs wordt de huisvesting van scholen op orde gebracht en zijn nieuwe gymzalen gebouwd. Zo wordt er nu bijvoorbeeld druk gebouwd voor het Da Vinci College, het Driestar College en ook aan een nieuwe school voor het Leo Kannercollege. Als wethouder onderwijs heeft Frank schoolbesturen bij elkaar gebracht en geholpen met de samenwerking tussen scholen en de vernieuwing van het onderwijs.

Als wethouder heeft Frank op zijn portefeuilles kwaliteit, groei en vooruitgang gebracht in de stad.

We danken Frank voor zijn inzet voor Leiden en we zijn trots op de resultaten die hij heeft neergezet. Ook waarderen we zijn toewijding aan de afdeling D66 Leiden waarvan hij de voorzitter was voordat hij wethouder werd.

We wensen Frank veel succes en werkplezier in zijn nieuwe functie.

Op korte termijn zal in de opvolging worden voorzien en een kandidaat-wethouder worden voorgesteld.

Bestuur en fractie van D66 Leiden