dinsdag 24 mei 2016

Uitbreiding vergoeding ziektekosten voor chronisch zieken en gehandicapten

Chronisch zieken en gehandicapten ontvangen minder financiële ondersteuning vanuit de landelijke overheid dan voorheen. Om stapeling van ziektekosten te compenseren en deze groep te ondersteunen bij hun zelfredzaamheid wordt er vanuit de gemeente vanaf 2016 een jaarlijkse tegemoetkoming gegeven. Chronisch zieken en gehandicapten met een inkomen van maximaal 150% boven het bijstandsniveau zullen €200,- per jaar ontvangen.

Bovendien kunnen chronisch zieken en gehandicapten met een inkomen tot maximaal 130% van het sociaal minimum gebruik maken van de collectieve aanvullende verzekering die de gemeente heeft afgesloten bij Zorg en Zekerheid. Woordvoerder zorg Marc Gaulard: “Volgend jaar zal de gemeente opnieuw in gesprek gaan met zorgverzekeraars, waarbij D66 hoopt dat er naast de huidige zorgverzekeraar dan ook meer partijen zullen gaan deelnemen. Zo hebben chronisch zieken en gehandicapten meer keuze in een zorgverzekeraar die aansluit bij hun wensen.”