zaterdag 18 juni 2016

Goed nieuws voor cultureel Leiden!

De Kaderbrief 2017 kan voor cultureel Leiden reden zijn om in feeststemming raken: in de plannen gaat er een substantieel extra bedrag naar culturele instellingen en activiteiten. Bovendien wordt een geplande bezuiniging teruggedraaid, want vanaf 2017 kunnen structurele meevallers gebruikt worden voor gedeeltelijke indexering van gemeentelijke subsidies. Woordvoerder Cultuur Susannah Herman: “Dit is meer dan een financiële meevaller op het gebied van cultuur: in de voorstellen wordt een duidelijke keuze gemaakt voor de ontwikkeling van cultuur in Leiden. D66 is blij dat we na de bezuinigingen van eerdere jaren nu goed nieuws hebben voor cultureel Leiden!”

Subsidie voor culturele activiteiten

Leids stadsgezelschap PS|Theater krijgt een meerjarige subsidie om zich verder te kunnen ontwikkelen en manifesteren in en met de stad. Juist omdat het PS|Theater als geen ander in staat is om verbindingen en ontmoetingen aan te gaan met Leidse mensen, plekken en organisaties past dit gezelschap in ons cultureel beleid: verhalen uit de stad worden verwerkt in prachtige producties. We zien uit naar het volgende project!

Ook voor Beelden In Leiden is er een meerjarige subsidie. Zo wordt het mogelijk om in opdracht gemaakte beelden aan te schaffen van jonge kunstenaars. Die beelden maken deel uit van de tentoonstelling, maar kunnen ook tijdelijk in de openbare ruimte van Leiden geplaatst worden. Op die manier is er het hele jaar door beeldende kunst in de openbare ruimte te zien, zoals in het Singelpark, en kunnen alle Leidenaren profiteren van de nieuwe beelden.

Er is daarnaast voorzien in een jaarlijkse financiering voor onderhoud van de Pieterskerk. Het is daarbij de bedoeling dat de Pieterskerk ruimte voor presentaties en voorstellingen biedt aan andere culturele instellingen en makers.

Tot slot zal ook de subsidie aan de Nacht van Kunst en Kennis worden voortgezet. Zo blijft dit jaarlijkse evenement behouden voor de stad.

Restauratie Lakenhal veiliggesteld

Door een aanvullende financiering kunnen ook de restauratie en uitbreiding van de Lakenhal worden veiliggesteld. In september zal het extra krediet dat hiervoor nodig is bij de Raad worden aangevraagd. D66 zal dit voorstel steunen, zodat de Lakenhal, inclusief het karakteristieke en spraakmakende gevelontwerp, volgens plan kan worden vernieuwd en uitgebreid en wordt de vertraging van de verbouwing tot een minimum beperkt. De Lakenhal zal daarmee in 2018 klaar zijn voor de Jonge Rembrandt-tentoonstelling.