zaterdag 16 juli 2016

Herenstraat – Doezastraat samen verder als één winkelstraat

De gemeenten in de Leidse regio hebben met elkaar afspraken en keuzes gemaakt over de winkelgebieden. Hiermee willen de gemeenten inspelen op de al veranderende koopgewoonten van consumenten. Woordvoerder Economie en Toerisme Vahit Köroğlu: “Samenwerking met buurgemeenten is noodzakelijk, want voor een sterke Leidse economie is een sterke regionale economie onmisbaar. Juist samen kom je verder”.

Herenstraat

Een lokaal voorbeeld van goede samenwerking is dat de Herenstraat en Doezastraat voortaan samen verder gaan als één winkelstraat. D66 beschouwt de Herenstraat – Doezastraat als  één winkelstraat. Er is een duidelijke samenhang aanwezig tussen beide winkelstraten. Zo bleek ook tijdens onze ‘ D66 in gesprek met’ de Herenstraat actie. Toen hebben we gesproken met ondernemers, buurtbewoners en leden van de wijkvereniging rondom de Herenstraat. In de afgelopen weken hebben de ondernemers van beide straten de handen ineen geslagen en afgesproken dat zij in de toekomst nog actiever gaan samenwerken. Gebleken is dat beide winkelstraten een grote economische en maatschappelijke functie vervullen. Daarom heeft D66 samen met VVD, SP, Groenlinks en de Partij voor de Dieren een voorstel ingediend om de Herenstraat en Doezastraat in de toekomst als één winkelgebied te beschouwen en te ondersteunen. De gehele gemeenteraad stond achter dit voorstel.

Duidelijkheid voor ondernemers

Hiermee is er duidelijkheid gekomen voor de ondernemers aan de Herenstraat. Ze behouden de huidige rechten met ruimte voor maatwerk en kunnen gebruik maken van dezelfde voorzieningen als de rest van het centrum. Nu kan men weer verder aan de slag!

12698475_10154572907873492_2734944349939563088_o