donderdag 1 juni 2017

Meer eisen voor pandeigenaren bij ‘verkamering’

De gemeenteraad heeft in de vergadering van 30 mei besloten op te treden tegen de nadelige gevolgen van verkamering van panden door meer regels op te leggen aan pandeigenaren zodat omwonenden voortaan minder overlast ervaren. Op voorspraak van de PvdA en D66 is besloten om het handhaven van deze regels tot prioriteit te stellen bij de handhavers.

Veel studenten en arbeidsmigranten kunnen in Leiden wonen omdat er ooit een groter pand is omgevormd tot een pand met meerdere kleine eenheden. Het omzetten van deze panden in kleinere eenheden noemen we ‘verkamering’. D66 vindt het goed dat veel mensen door verkamering een plek hebben gekregen in onze stad. De laatste jaren is echter duidelijk geworden dat pandeigenaren in een deel van de gevallen niet hun verantwoordelijkheid nemen richting omwonenden bij het verkameren van hun pand, bijvoorbeeld doordat ze te weinig isolerende maatregelen te nemen of doordat ze nalaten om goede afspraken te maken met de huurders.

Nieuwe regels

Wie een pand wil verkameren moet een onttrekkingsvergunning aanvragen. Tot nu toe stelde de gemeente nauwelijks eisen aan dergelijke onttrekkingsvergunningen. Op initiatief van de PvdA heeft de gemeenteraad vorig jaar besloten om nieuwe regels uit te werken. D66 heeft daarbij gekozen om verkamering in Leiden mogelijk te houden, maar de regels voor een onttrekkingsvergunning aan te scherpen. Met de nieuwe regels moeten pandeigenaren duidelijk maken dat een pand goed geïsoleerd is en er leefregels met de huurders zijn opgesteld voordat ze een onttrekkingsvergunning krijgen.

Handhaving en evaluatie

D66 wil dat het college serieus aan de slag gaat met de nieuwe regels. De fractie vraagt het college daarom om handhaven van de nieuwe regels prioriteit te geven. De fractie is van mening dat het wat hen betreft belangrijker is dat handhavers zorgen voor minder woonoverlast dan dat men voornamelijk bezig is met het controleren of de terrassen aan alle regels voldoen. Daarnaast vraagt de D66 fractie het college om na een jaar met serieuze evaluatie te komen van de effectiviteit van de maatregelen.