zondag 12 november 2017

D66 gaat sociaal isolement tegen: een kwestie van ambitie

Er komt structurele ondersteuning voor mensen die sociaal geïsoleerd zijn in Leiden en al langer gebruik maken van een bijstandsuitkering. De gemeenteraad heeft daar donderdag een voorstel van D66 voor aangenomen.

Stijging aantal uitkeringen
De afgelopen jaren is het aantal mensen die gebruik maken van een bijstandsuitkering van 3100 in maart 2014 gestegen naar nu bijna 3500. Het aantal mensen dat langer dan vier jaar hier gebruik van maakt loopt inmiddels op tot zo’n 1500. Dit maakt deze groep tot een van de kwetsbare in onze Leidse samenleving. Het is daarom essentieel dat we deze mensen ondersteuning geven zodat zij weer mee kunnen doen in de maatschappij.

Het initiatief van D66 om deze mensen de komende jaren structureel te ondersteunen werd donderdag unaniem aanvaard in de gemeenteraad. Eerder kwam D66 met een initiatiefvoorstel om als pilot mensen te ondersteunen via Project DOOR. De gemeente werkt er inmiddels op verschillende manieren aan om mensen te ondersteunen, ook via het project Vroegsignalering of via de PiëzoMethodiek.

Woordvoerder Werk en Inkomen Lodi van Brussel is blij: “D66 strijd voor kansen voor iedereen. We maken ons al jarenlang hard voor deze kwetsbare groep en zijn blij dat het nu structureel, en dus voor meerdere jaren, geregeld is.”

Amendement
Het amendement dat hier te vinden is, voegt een doel, een prestatie en drie effectindicatoren toe aan de begroting. Hierdoor wordt niet alleen vastgesteld dat de komende jaren steeds meer mensen ondersteuning krijgen, maar wordt de totale groep ook beter in beeld gebracht. Op die manier kan de gemeenteraad beter sturen op de eventuele maatregelen die nodig zijn en grondiger zicht houden op de kwetsbaarste groep.