zondag 19 november 2017

Nieuwe Leidse ijshal binnen handbereik

De inzet van D66 is bekend: wij willen én het zwembad, én de ijshal én de topsporthal. Alle drie delen doelen zijn binnen handbereik nu door het college op donderdag 9 november een financiële toezegging is gedaan voor de 250 meter ijshal. De uitbreiding naar een 333 meter ijshal is afhankelijk van regionale financiering.

Met het besluit van het college om de nieuwe 250 meter ijshal toch te financieren is Leiden een grote stap verder in het realiseren van drie nieuwe sportaccommodaties. Dit college heeft daarmee deze periode de nodige daadkracht getoond voor de Leidse sport. Aan de onzekerheid voor de Leidse ijssport kunnen we hierdoor een einde maken. Of om met de woorden van fractievoorzitter Jeffrey van Haaster te spreken: ‘We mogen de vele ijssporters die zich warmlopen voor deze voorziening nu niet in de kou laten staan.’

Sinds het begin van de zomer zijn gesprekken over de regionale ijsbaan gestart tussen Leiden en de omliggende veertien regiogemeenten (Alpen aan den Rijn, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiderdorp, Leidschendam-Voorburg, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten, Wassenaar, Zoeterwoude). De gemeente Leiden had op 6 juli besloten om de plannen voor een nieuwe overdekte schaatsbaan op locatie de Vliet uit te werken.

In de eerste instantie streefde de stad naar een cofinancieringsmodel waarbij Leiden 60 procent van de kosten voor de 250 meter ijshal voor haar rekening zou nemen en de regiogemeenten 40 procent. Uit de brief van het college blijkt dat meerdere omliggende gemeenten van plan zijn bij te dragen aan de ijshal, maar alleen aan een 333 meter hal. Vooral voor de langebaanschaatsers, die voor een groot deel uit de regio komen, is deze langere baan wenselijk.

‘De nieuwe ijshal wordt een voorziening waar de hele regio veel plezier van krijgt,’ meent duoraadslid Bart Borst. ‘We zijn blij dat we nu zekerheid kunnen bieden door verder te gaan met de plannen voor in ieder geval een hal van 250 meter. Voor de samenwerking in de regio en zeker voor de ijssport zou het een grote overwinning zijn als we er ook nog voor zorgen dat het geld voor die extra 83 meter ook rondkomt!’

In februari wordt door de gemeenteraad over het voorstel gesproken. De gemeente Leiden roept de regiogemeenten alvast op om zo spoedig mogelijk, maar tenminste voor oktober 2018 te besluiten of ze mee willen helpen aan de surplus variant ijshal. Daarnaast hoopt de gemeente nog andere regiogemeenten te betrekken in de realisatie van de 333 meter ijshal. Volgens de huidige planning moet de nieuwe ijshal eind 2020 worden geopend.

Brief aan de gemeenteraad over de ijsbaan
Brief aan de regiogemeenten over de ijsbaan