woensdag 20 december 2017

D66 wil opheldering over woekerrentes voor sociale leningen

De gemeente rekent een rentepercentage tussen de 12 en 14 procent op sociale leningen. Daarmee behoort Leiden tot de 132 gemeenten die maximale rente berekenen voor de kredieten. Samen met PvdA en SP stelt de fractie van D66 schriftelijke vragen aan het college over de kwestie die consumentenprogramma Kassa zaterdag aan de kaak stelde.

Het hoge rentepercentage dat de gemeente hanteert, is opvallend, omdat sociale kredieten zijn bedoeld voor mensen met financiële problemen die nergens anders meer terecht kunnen. Bij een gewone bank kunnen zij geen lening krijgen. Door deze hoge rentes komen mensen nodeloos in nog meer problemen. Het geld dat geleend wordt kan bijvoorbeeld nodig zijn voor het betalen van zorgkosten, het vervangen van een kapotte koelkast of het aflossen van schulden. Daarom willen de partijen weten wat de reden voor het hoge rentepercentage is en wanneer dit besluit door de gemeente is genomen.

Uit het onderzoek van Kassa blijkt dat de verschillen tussen gemeenten groot zijn. In 22 gemeenten geldt een tarief van 0 tot 5 procent rente. Daaronder valt tevens Den Haag, waar het goedkoopste tarief in Nederland van 2,1 procent geldt. De PvdA, SP en D66 zijn dan ook verbaasd om te vernemen dat in Leiden de rentepercentages zo hoog liggen, met een dergelijk percentage kan niet meer worden gesproken over een ‘sociale lening’.