maandag 16 juli 2018

D66 en VVD luiden noodklok over overspannen Leidse woningmarkt

Er zijn opnieuw signalen dat de Leidse woningmarkt volledig is vastgelopen. Daarom stellen raadsleden Sander van Diepen (D66) en Maarten de Crom (VVD) schriftelijke vragen aan het College van B & W om na te gaan met welke maatregelen de druk op de Leidse woningmarkt verlicht kan worden. “De alarmbellen zijn al meerdere malen afgegaan, maar door het uitblijven van extra maatregelen luiden wij nu de noodklok.”, aldus De Crom die de afgelopen tijd al aandacht vroeg voor het onderwerp. Van Diepen: “Voor starters is bijna geen plek meer in Leiden. Het aandeel betaalbare woningen is nog altijd te klein. Het aanbod moet omhoog om de stad voor iedereen aantrekkelijk te houden.”

Starterswoningen
Volgens onderzoek van de KNAB wordt nergens in Nederland meer overboden dan in Leiden en andere recente cijfers laten zien dat de huizenprijzen blijven stijgen. In bepaalde segmenten, zoals starters en het middensegment, lijkt niet tot nauwelijks meer een echte woningmarkt te bestaan. “Wij zien dat vooral starters en mensen die willen doorstromen het enorm lastig hebben. Als je net je eerste baan hebt of een gezinnetje wil starten dan is er op dit moment geen betaalbare woning voor je te vinden.”

Woningbouwopgave
De woningbouwopgave is groot in de stad. Het College heeft aangegeven in 2030 8500 nieuwe woningen te realiseren in Leiden. De Crom en Van Diepen vragen om het aanbod woningen in Leiden met meer urgentie te vergroten om wonen in Leiden weer betaalbaar te maken. Daarbij vragen de twee raadsleden welke maatregelen er op korte termijn kunnen worden verwacht om de druk op de Leidse woningmarkt te verlichten.

Link naar de schriftelijke vragen

Wonen in Leiden

Leiden groeit: steeds meer mensen willen in Leiden of in de omgeving van Leiden wonen. Dit zorgt ervoor dat het lastig is om een passende en betaalbare woning te vinden. Vooral voor starters, eenpersoonshuishoudens, jonge gezinnen en mensen met middeninkomens wordt het steeds moeilijker om in Leiden te (blijven) wonen. Daarom kiest D66 voor de bouw van extra woningen voor dit middensegment.

Door te kiezen voor hoogbouw langs invalswegen, OV-stations en in Leiden Zuid-West, behouden wij het groen in de stad. De verstedelijkingsopgave en de verdichting van de stad zorgt ervoor dat de gemeente continu in gesprek moet blijven met Leidenaren over hun leefomgeving.

D66:
► wil dat er duizenden betaalbare woningen voor starters, jonge gezinnen, eenpersoonshuishoudens en mensen met middeninkomens in Leiden worden gebouwd
► kiest voor hoogbouw langs invalswegen, OV-stations en in Leiden Zuid-West
► kiest voor herontwikkelen van bedrijventerreinen De Waard en Tussen Rijn & Rails
► past de parkeernormen in de binnenstad aan, zodat bestaande gebouwen makkelijker getransformeerd worden
► kiest voor slim, multifunctioneel gebruik van panden