donderdag 14 februari 2019

Nieuw armoedebeleid: Leidenaren verdienen recht om mee te doen

D66 is blij met het nieuwe armoedebeleid. Het nieuwe armoedebeleid biedt de kans om mensen echt te ondersteunen in plaats van alleen de negatieve effecten van armoede te compenseren. ‘Armoede is niet alleen een gebrek aan geld, armoede is breder. Het gaat over kansengelijkheid, onderwijs, sport, gezond leven, maar ook over het omgaan met gas, water en licht,’ benadrukt D66-raadslid Lodi van Brussel.

Recht op ondersteuning
In Leiden wordt ‘het recht op geld’ nu ingewisseld voor ‘het recht op ondersteuning’. D66 is tevreden over deze wijziging: de afgeschafte declaratieregeling heeft in het verleden niet bewezen Leidenaren uit armoede te helpen. Wel begrijpt D66 de zorgen goed. Deze verandering kan leiden tot stress en spanning bij de doelgroep, net als bij de zorgprofessionals. D66 spreekt haar vertrouwen uit in het college om het nieuwe beleid, sámen met de inwoners, op een goede manier uit te voeren.

Om de uitvoering een handje te helpen, dienen D66 en GroenLinks een voorstel in voor concretisering van ambities. Om armoede te verminderen zijn concrete doelen noodzakelijk. Ook is wat D66 betreft een extra onderzoek naar een kortingspas voor Leidenaren in armoede onnodig. ‘Een kortingspas is een vreemde eend in dit beleid,’ legt Van Brussel uit. Dit beleid helpt Leidenaren structureel uit de armoede, een kortingspas draagt daar niet aan bij. Daarom deed D66 een voorstel om een onderzoek naar de kortingspas te schrappen.

Leidse ombudsman
De wethouder kondigde in de raadscommissie Werk & Middelen bovendien een onderzoek aan naar een onafhankelijke ombudsman voor het sociaal domein. Al sinds 2015 heeft Van Brussel daar samen met D66-raadslid Marc Gaulard en andere partijen aandacht voor gevraagd. Van Brussel is trots: ‘Er zitten nu een aantal oud-raadsleden juichend op de bank.’

Klimaatdrammers
Tijdens de bespreking van het nieuwe armoedebeleid, kwam ook de energietransitie te sprake. Hoe zorgen we ervoor dat Leidenaren ook in de toekomst gas, water en licht kunnen blijven betalen? Noem ons klimaatdrammers, maar voor Leidenaren die in armoede leven zal dit een enorme uitdaging worden. Daarom diende D66 een voorstel in, zodat de gemeente deze Leidenaren helpt, zodat we in Leiden echt klaar zijn voor de toekomst. De energietransitie is immers ook een kans voor de stad.