vrijdag 15 januari 2021

D66 wil taxi om kwetsbare ouderen naar priklocatie te brengen

Als het aan D66 Leiden ligt, wordt de wmo-taxi ingezet om kwetsbare ouderen naar vaccinatielocaties te brengen. De wmo-taxi moet een laagdrempelig alternatief vormen, wanneer ouderen niet zelf de mogelijkheid hebben om op een andere manier naar een vaccinatielocatie te reizen, en of zij nou een indicatie hebben of niet.

‘Om de oudere en meest kwetsbare Leidenaren te beschermen, moeten ze zo snel mogelijk worden ingeënt tegen corona. Als gemeente moeten we doen wat we kunnen om drempels weg te nemen,’ benadrukt raadslid Susannah Herman. Daarom heeft D66 vervolgvragen gesteld over het vaccinatieplan in Leiden.

Vaccinatieplan
In Leiden werd donderdag gestart met het vaccineren van inwoners tegen corona. Het vaccinatieplan van het ministerie van Volksgezondheid is duidelijk: medisch personeel en verpleeghuisbewoners zijn eerst aan de beurt, daarna volgen diverse kwetsbare groepen in hun eigen instelling snel. Vanaf maart staan thuiswonenden tussen 60 en 75 jaar op de planning. Zij worden op een centrale locatie of thuis gevaccineerd.

Een deel van deze doelgroep zal mogelijk moeilijkheden ervaren om zelfstandig naar de vaccinatielocatie te reizen, al dan niet via het openbaar vervoer. De wmo-taxi kan uitkomst bieden, denkt D66.

Outside-the-box
Uit antwoorden op eerdere vragen van D66 over het vaccinatieplan voor Leiden blijkt dat het college meedenkt met de GGD over mogelijke priklocaties. ‘Op dit moment is nog niet bekend hoeveel vaccinatielocaties hiervoor benodigd zijn. […] Welke locaties geschikt zijn, zal afhangen van de randvoorwaarden die gesteld worden aan de locaties,’ geeft het college aan.

D66 wil nu van het college weten of ze de intentie hebben om de GGD te ondersteunen door het proactief organiseren van (onorthodoxe) vaccinatielocaties. ‘Laten we outside-the-box denken. Waarom geen vaccinatiebussen?’ vraagt duo-raadslid Laura van Dijk zich af. ‘We hebben geen tijd te verliezen als we onze meest kwetsbare doelgroepen willen beschermen.’