dinsdag 19 januari 2021

De kracht van het Leiden Bio Science Park

Dankzij onder andere de inzet van D66 bloeit het Leiden Bio Science Park. Een plek waar horeca, retail én woningen samenkomen en met onderzoek naar het gezond houden van ons allemaal. Het Leiden Bio Science Park bewijst dat investeren loont: het gebied biedt inmiddels direct werkgelegenheid aan 20.000 medewerkers. Zowel laag- midden als hoogopgeleiden zijn er werkzaam en daarnaast zijn er ook nog zo’n 5000 banen in Leiden indirect aan het Bio Science Park te danken, bijvoorbeeld in de horeca of de logistiek. Niet voor niets concludeerde de Rekenkamer dan ook onlangs hoe belangrijk het is om te investeren in het LBSP.

D66 raadslid IJsbrand Olthof: “Iedere euro die we in het LBSP investeren, levert Leiden momenteel het dubbele aan inkomsten op. Het succes van het Leiden Bio Science Park laat dan ook zien dat een heldere visie gekoppeld aan een sterke uitvoering van essentieel belang is om onze ambities voor de stad te verwezenlijken. Het Leiden Bio Science Park komt met tal van innovatieve oplossingen voor wereldwijde problemen: het is een park waar Leiden heel erg trots op mag zijn!’’

Eén van die innovatieve oplossingen voor wereldwijde problemen is het coronavaccin van het Leidse bedrijf Janssen Biologics, gevestigd op het Leiden Bio Science Park. Uit recent onderzoek blijkt dat het Leidse coronavaccin veelbelovend is. Het in maart verwachte vaccin heeft geen diepvriesopslag nodig en er is waarschijnlijk van dit vaccin maar één prik nodig voor een goede bescherming tegen het coronavirus. Iets wat voor een versnelling kan zorgen in het vaccineren.

Medicijn, vaccin én mondkapjesreiniger
Recentelijk publiceerde Sleutelstad een artikel over een slim Leids opbergdoosje waarmee je je mondmasker kunt ontsmetten met Uv-licht. Een handig en veilig hulpmiddel als wapen tegen de enorme afvalberg die mondkapjes veroorzaken. De makers van dit slimme opbergdoosje zijn twee Tech bedrijven uit de Leidse regio.

Binnenkort is er dus een medicijn tegen auto-immuunziekten, een vaccin tegen het coronavirus en een slim opbergdoosje dat mondmaskers reinigt als wapen tegen de enorme afvalstroom afkomstig uit het Leiden Bio Science Park. Hét bewijs van de kracht van de Leidse kenniseconomie en het Leiden Bio Science Park.

Banenmotor
Eerder bleek al uit het rapport van de Rekenkamer hoeveel het Bio Science Park Leiden oplevert. Zij deden onderzoek naar de economische en maatschappelijke effecten van het Leiden Bio Science Park. In de afgelopen decennia is de werkgelegenheid en bedrijvigheid in het gebied bovengemiddeld gegroeid en is het Leiden Bio Science Park de belangrijkste troef geworden in het gemeentelijke economische beleid om Leiden als kennisstad verder te ontwikkelen. Het Leiden Bio Science Park creëert meer dan 20.000 banen voor zowel laag- midden- en hoogopgeleiden. Daarnaast levert het de gemeente het dubbele op van wat de gemeente er aan kosten in stopt. De banen en bedrijvigheid op het Leiden Bio Science park zijn in de afgelopen 10 jaar sneller gegroeid dan elders in Leiden of in de provincie. Het Leiden Bio Science Park is dus van ontzettend veel toegevoegde waarde voor Leiden en hét bewijs dat investeren loont.

Voor D66 is het Leiden Bio Science Park van groot belang voor de toekomst. Daarom zullen wij er dan ook alles aan doen om het Leiden Bio Science Park te blijven faciliteren. Want dat is niet alleen goed voor de Leidse werkgelegenheid, maar ook voor de gezondheid van ons allemaal.