Steun ons en help Nederland vooruit

vrijdag 1 oktober 2021

De eerste fietsvlonder in Leiden is een succes!

Waar de auto stond, parkeert nu de fiets. De fietsvlonder in de Groenhovenstraat, die geplaatst werd na schriftelijke vragen van D66 Leiden, wordt definitief een fietsenstalplek. De fietsvlonder wordt nu ergens anders in Leiden als proef neergezet. Mooi om dit concrete resultaat te zien!

Succesvol experiment
Na eerder gestelde schriftelijke vragen door D66 raadsleden Sander van Diepen (stedelijke ontwikkeling), Francien Zeggelt (bereikbaarheid, veiligheid en regio) en Antje Jordan (duurzaamheid en omgevingskwaliteit, bestuur en dienstverlening) werd de eerste proef met fietsparkeren op parkeerplekken in Leiden gestart. In samenspraak met het studentenhuis in de Groenhovenstraat en de buurtbewoners werd een ongebruikte parkeerplaats omgezet naar een fietsenrek. Dit is een succes gebleken en daarom wordt de parkeerplek blijvend omgezet naar een fietsenstalplek. De fietsvlonder wordt nu als proef op andere plekken in Leiden geplaatst en zo kunnen andere straten ook testen of dit wat voor ze is.

Van parkeerplek naar fietsenrek
Het is de ergernis van vele Leidenaren: rondslingerende fietsen op de stoep. Het omzetten van ongebruikte parkeerplaatsen naar fietsvlonders biedt een oplossing voor het tekort aan fietsenrekken in veel wijken in Leiden. D66 raadsleden Sander van Diepen, Francien Zeggelt en Antje Jordan kwamen met deze creatieve oplossing. Op aanvraag kunnen bewoners een parkeerplek laten vervangen door een fietsvlonder. Als het resultaat bevalt, wordt een blijvend fietsenrek geplaatst. D66 voert er al langer campagne voor: in Leiden de fiets op 1. ‘’De ruimte in de stad is schaars en moet effectief worden ingezet. Daarom willen we mensen de optie bieden de parkeerplekken in de straat te vervangen voor fietsenrekken’’, aldus de raadsleden.

De fietsvlonders, met daarop plek voor het stallen van acht fietsen aan beugels, worden geplaatst op de plek van één autoparkeerplek. Bij aanvraag van een fietsvlonder overleggen de bewoners en de gemeente over de beste plek(ken) in de straat. Als de buurtbewoners tevreden zijn over het resultaat, maakt de vlonder plaats voor een definitief fietsenrek.