Extra woningen

Het college bouwt tot 2030 8.500 extra woningen in Leiden, omdat iedereen een kans verdient op de oververhitte woningmarkt. Leiden heeft vooral behoefte aan sociale huurwoningen en middeldure koopwoningen, die sectoren krijgen prioriteit.

Waarom heeft Leiden meer woningen nodig?
Uit onderzoek voor de Regionale Woonagenda Holland Rijnland blijkt dat Leiden tot 2030 circa 8.500 extra woningen nodig heeft. Ook na 2030 zal de woningbehoefte blijven toenemen. Betaalbare woningen zijn nu nauwelijks beschikbaar in Leiden. Huizenprijzen stijgen bijna nergens zo snel als hier. Voor jongeren die op zoek zijn naar hun eerste koopwoning, dreigt Leiden onbereikbaar en onbetaalbaar te worden. Starters met een laag inkomen zitten in hetzelfde schuitje. Zij moeten jarenlang wachten om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning. Door het tekort aan sociale huurwoningen stokt ook de doorstroom van mensen uit dure gemeentelijke voorzieningen als maatschappelijke opvang en beschermd wonen.

Hoofdoorzaken van de grote woningbehoefte zijn onder meer:

1. We worden steeds ouder. Hierdoor komen woningen minder snel beschikbaar voor de volgende generatie Leidenaren
  2. Huishoudens worden steeds kleiner. We leven gemiddeld een steeds langer gedeelte van ons leven als alleenstaande. Daardoor hebben we steeds meer woningen nodig voor hetzelfde aantal mensen.
  3. Steden in de Randstad zijn populair bij woningzoekenden. Dat geldt ook voor Leiden. Hoogopgeleide jongeren uit krimpgebieden trekken graag naar steden in de Randstad. Andersom gebeurt dat nauwelijks.
  4. Voor jongeren komen er in Leiden jaarlijks slechts weinig woningen vrij door natuurlijk verloop. Dat komt door het lage aantal 75- en 85-plussers. Maar zo lang kunnen starters op de woningmarkt niet wachten. De komende twee decennia blijven zij sterk afhankelijk van nieuwbouw.

Laatst gewijzigd op 13 november 2018