Geen
student
op straat

Eindelijk duidelijkheid

“De nieuwe regels voor studentenhuizen in Leiden zijn op de valreep van scherpe randjes ontdaan”, zo kopte het Leidsch Dagblad. Want dankzij D66 is het quotum in de binnenstad verhoogd. Ook geldt de afstandseis binnen de Singels niet. En gaan we per situatie kijken naar de fietsenstallingseis.

Verkamering: botsende idealen in de Gemeenteraad

Dinsdagavond 3 december sprak de Gemeenteraad over het aanstaande verkameringsbeleid. “Iedereen is het erover eens dat er duidelijke voorwaarden moeten komen. Met scherpe regels voor brandveiligheid en het tegengaan van overlast. Maar onnodig studentenhuizen sluiten willen wij niet.” De inzet van D66: overlast aanpakken, zonder dat studenten hier de dupe van worden.

Wat gaat er veranderen?

Verkamering is het omzetten van een woonhuis in een studentenhuis. Vanaf 1 januari 2020 is een vergunning nodig en gaan nieuwe eisen gelden voor een studentenhuis. Dankzij de inzet van D66 wordt er in de binnenstad niet onnodig ontkamerd. D66 raadslid Sander van Diepen: “We hebben het maximaal haalbare bereikt: In de binnenstad worden studentenhuizen niet opgeheven door willekeurige aantallen!”

Volg ons op Sociale Media