Leiden gaat bouwen, bouwen, bouwen!

Een nieuwe Gouden Eeuw breekt aan voor Leiden. Na de 17e eeuw met bloeiende lakenindustrie, de industriële revolutie die in de 19e eeuw in Leiden begon, hebben we in de 21e eeuw opnieuw goud in handen. De stad heeft een booming kenniseconomie. De cijfers vliegen je om de oren hoe goed het gaat in de stad en hoe hoog we in de lijstjes staan. En daarom moeten we in Leiden bouwen, bouwen, bouwen.

“De schaarse ruimte in onze stad moeten we effectief inzetten.”
– Sander van Diepen, woordvoerder Stedelijke Ontwikkeling

Want die aantrekkingskracht vraagt Leiden om een keuze. Gaan we deze groei faciliteren of zetten we de stad op slot? D66 wil doorpakken, zodat de duurzame toekomst hier kan starten. Daarom pleit D66 in de Gemeenteraad voor drie punten:

• Maak van het stationsgebied een duurzame mobiliteitshub.
  • Jaag woningbouwontwikkelaars niet weg met een te hoge stapeling van ambities.
  • Stimuleer duurzaamheid door duurzaam bouwen goedkoper te maken.
“Willen we in de toekomst een diverse en sociale stad blijven, dan moet het vinden van een woning voor iedereen mogelijk zijn.”
– Marc Gaulard, woordvoerder Stedelijke Ontwikkeling

Raadslid Sander van Diepen wil de bouwopgave verhelpen boven het busstation: ‘De schaarse ruimte in onze stad moeten we effectief inzetten. Het busstation is nu nog een grote kale asfaltvlakte. Overdek dit met woningen en een groen dak. Dan krijgt ook deze locatie zijn plek in de duurzaamste kilometer van Nederland.’

“Er moeten veel woningen worden gebouwd en het liefst óók nog duurzaam.”
– Laura van Dijk, Duo-raadslid Stedelijke Ontwikkeling

‘Wij kunnen ons niet neerleggen bij een situatie waarbij leeftijd en financiën de enige bepalende factoren zijn voor het succesvol vinden van een huis in Leiden. Willen we in de toekomst de diverse en sociale stad blijven die we nu zijn dan moet het vinden van een woning voor iedereen mogelijk zijn. Er is hier maar één oplossing voor en dat is ambitieus bijbouwen. Wat D66 betreft dé grootste uitdaging voor de komende jaren,’ benadrukt raadslid Marc Gaulard.

Duo-raadslid Laura van Dijk ziet dat Leiden het niet gemakkelijk heeft als booming stad: ‘Er moeten veel woningen worden gebouwd en het liefst óók nog duurzaam. Laten we daarom initiatiefnemers uitnodigen om naar hogere ambities te streven door extra duurzaam bouwen te belonen.’

Laatst gewijzigd op 11 juli 2019