Samen maken we Leiden groener

Het gaat niet alleen goed met de cijfertjes, en we staan niet alleen hoog in een hoop lijstjes: Leiden wordt de komende jaren ook veel groener. En dat is goed nieuws! Zo dragen we onder andere ons steentje bij aan de zorgwekkende achteruitgang van biodiversiteit. Ook zetten we ons in voor een betere bereikbaarheid met onder andere de Parkeernota als de plannen die zijn vastgesteld over de Leidse Ring Noord.

“De reden om in actie te komen, is urgent, maar biedt ook kansen om samen met de inwoners aan de slag te gaan.”
– Antje Jordan, raadslid Duurzaamheid, Omgevingskwaliteit, Bestuur en Dienstverlening

We zorgen ervoor dat de binnenstad beter bestand is tegen harde buien en hoge temperaturen en dat wijken gezelliger worden. Raadslid Antje Jordan: ‘De reden om in actie te komen, is urgent, maar biedt ook kansen om samen met de inwoners aan de slag te gaan. Steeds meer lokale initiatieven worden een betrouwbare en ambitieuze partner van de gemeente. Zo kunnen we de vernieuwing van de lokale democratie goed combineren met het verbeteren van onze leefomgeving.’

“Leiden is letterlijk en figuurlijk in beweging!”
– Francien Zeggelt, raadslid Bereikbaarheid, Veiligheid en Regio

Zowel de Parkeernota als de herziene plannen over de Leidse Ring Noord zorgen ervoor dat de stad bereikbaarder wordt voor iedereen. Raadslid Francien Zeggelt: ‘Wij kijken er dan ook naar uit de komende maanden met de stad in gesprek te gaan, maar vooral over te gaan tot actie. Leiden is letterlijk en figuurlijk in beweging!’. Er is inmiddels ook een tijdelijke parkeerverordening, zodat bouwprojecten hier niet meer op vastlopen. Met de veiligheid is Leiden goed voorzien door een eind vorig jaar aangenomen Integraal Veiligheidsplan en een goede uitvoering in de Veiligheidsregio Hollands Midden. Regionaal samenwerken gebeurt in Leiden in vele vormen, bijvoorbeeld binnen Holland Rijnland. Eind 2019 zullen we de agenda van Holland Rijnland bepalen voor de komende jaren. Daarmee bepalen we waarmee we doorgaan of wat beter op een andere manier geregeld kan worden. Ook werken we samen aan de Regionale Energie Strategie.

Laatst gewijzigd op 11 juli 2019