Evenementen en toerisme

‘Een aantrekkelijke stad voor Leidenaren en bezoekers’

Leiden heeft prachtige evenementen voor Leidenaren en bezoekers, zoals het Leiden International Film Festival, de Lakenfeesten, Stukafest, het Leids Cabaret Festival, Werfpop en de Nacht van de Kunst en Kennis. Met het historisch karakter van Leiden, de vele musea en culturele instellingen en de korte reistijd naar andere grote steden, hebben we alles in huis om meer nationale en internationale toeristen te trekken. Dat is belangrijk voor de economische groei van de stad.

Kies voor evenementen die passen bij de stad
D66 wil meer jonge mensen binden aan Leiden door een evenementenbeleid dat hen aanspreekt. Daarom geven we meer vergunningen af en streven wij naar een grotere diversiteit aan locaties. We kiezen evenementen en festivals die passen bij het karakter van Leiden en bij het profiel van de stad. Wijkfestivals zouden een verbreding van het aanbod zijn.

Zet met themajaren Leiden op de kaart
D66 is trots dat Leiden de European City of Science is in 2022. Ook het Rembrandtjaar in 2019 en het Pelgrimsjaar in 2020 bieden mooie kansen om Leiden (inter)nationaal op de kaart te zetten en op de kaart te houden.

Intensievere samenwerking met stadspartners
Culturele instellingen, kennisinstellingen, ondernemers en de gemeente moeten actief samenwerken om eensgezind het profiel van Leiden als stad van ontdekkingen te versterken. D66 wil dat de diverse organisaties die zich in Leiden bezig houden met citymarketing intensiever gaan samenwerken.

Voorkom overlast toeristen
Om geen overlast van toeristen te krijgen zoals inwoners van Amsterdam die ervaren, scherpen we zo nodig tijdig de regels aan. Door kort een woning te verhuren kunnen inwoners van de stad profiteren van het toerisme, maar blijven woningen ook bewoond door Leidenaren zelf.