Vergroening

‘Vergroening van de stad’

We koesteren al het groen zoals de Oostvlietpolder, park Cronesteyn, wijkpark Merenwijk en de Bult. D66 wil zoveel mogelijk groen in en om de stad. Groen in de stad voorkomt hittestress en verbetert de luchtkwaliteit en afwatering. Dit is hard nodig omdat Leiden erg versteend is. Er is in Leiden nog veel mogelijkheid voor meer groen.

Groen voor parkeerplaatsen
D66 zorgt voor ruimte voor bomen en groen door (overbodige) parkeerplaatsen om te vormen tot groen.

Een groene Garenmarkt dat aansluit op het Van der Werfpark
In de stad zelf is niet veel ruimte voor nieuwe, grote parken. Daarom sluiten we nieuwe groene gebieden aan op bestaande parken. D66 wil een groene Garenmarkt die aansluit op het Van der Werfpark, zodat er een groot park in het centrum van Leiden is. Zo kunnen we ervoor zorgen dat de stad als geheel ‘groener’ aanvoelt en het is bovendien goed voor de biodiversiteit.

Verdere ontwikkeling Singelpark
D66 is blij met het Singelpark. Dit park geeft bewoners een mooie aaneenschakeling van groen en water om er te kunnen spelen, wandelen, sporten en picknicken. D66 is trots op de actieve samenwerking tussen gemeente, bewoners en Vrienden van het Singelpark. Deze samenwerking blijkt de succesfactor om dit park te onderhouden en te laten floreren. D66 ondersteunt de verdere ontwikkeling van het Singelpark.

Bij herinrichting wordt gebied groener (en/of blauwer)
Bij herinrichting van gebieden is het uitgangspunt voor D66 dat de buurt groener en/of blauwer wordt. Dit kan betekenen dat grachten terugkomen of waterbergingen worden aangelegd.