Openbaar vervoer

‘Sterk OV-netwerk in de Randstad’

Als we naar de toekomst kijken, is het voor de (economische) ontwikkeling van onze stad noodzakelijk om Leiden nadrukkelijker als onderdeel van het randstedelijk netwerk te zien. Dit vraagt om snelle en hoogwaardige OV-verbindingen met de regio.

Schone bussen
Daarnaast zien wij een taak voor de gemeente om vervoersmaatschappijen blijvend aan te sporen tot vermindering van uitstoot van fijnstof, bijvoorbeeld door gebruik van elektrische bussen of Waterstofbussen.

Spoorverdubbeling Leiden – Utrecht
D66 wil een hogere treinfrequentie en spoorverdubbeling op het treintraject Leiden-Utrecht.

Aansluiting op Randstadrailnetwerk
D66 wil, samen met de regio, actief inzetten op een aansluiting op het Randstadrailnetwerk van Rotterdam, Den Haag, Zoetermeer naar Leiden. Nieuwe stations langs het baanvak Den Haag-Leiden in de Mors en de Merenwijk zijn een doel. Daarbij moet deze aansluiting van structurele meerwaarde zijn voor de inwoners en ondernemers van Leiden. D66 wil geen Randstadrailverbindingen door de historische binnenstad of door de Oostvlietpolder. Wij willen ook een stationsgebied dat klaar is voor de toekomst. Dat betekent dat het station als OV-knooppunt voorbereid moet zijn op de aansluiting van een hoogwaardig OV-netwerk, zoals de Randstadrail.

Nieuw busstation op huidige locatie
D66 kiest ervoor een nieuw busstation op de huidige locatie te ontwikkelen. Een nieuw busstation kan inpandig en meer geïntegreerd met station Leiden Centraal ontworpen worden. Een eventuele uitbreiding van het treinstation voor nieuwe OV- ontwikkelingen moet daarbij mogelijk blijven.

Gebruik de waterwegen
D66 ziet mogelijkheden om de waterwegen van Leiden beter te benutten, bijvoorbeeld door elektrische boten in te zetten die mensen vanaf de randen van de stad naar het stadscentrum brengen.